Kontaktperson Barnets Lov § 32.1.3
SOLVITA tilbyder kontaktpersonsforløb til børn og unge som har behov for følelsesmæssig og/eller praktisk støtte fra en voksen, som ikke er deres familie. Kontaktpersonen kan f.eks. hjælpe med håndtering af konflikter med forældre, støtte til at indgå i gode sociale fællesskaber, støtte til at komme i gang med en fritidsaktivitet, støtte til at benytte offentlig transport og støtte til at gennemføre udredninger, støtte til at genoptage skolegang, møder i kommunen m.m.
SOLVITA har erfaring med at arbejde med børn og unge med mange forskellige problemer. Det kan f.eks. være børn og unge, som er ramt af uhelbredelig sygdom, som kan være diagnosticeret med f.eks. en spektrumsforstyrrelse eller som har følelsesmæssige udfordringer.
Vi har også erfaring med at arbejde med børn og unge, hvor problematikken ligger i familieforholdene. Det kan være sygdom hos forældrene eller familier hvor der er social kontrol og æresrelaterede konflikter.
Ungestøtte Barnets lov § 114-116
SOLVITA tilbyder ungestøtte til unge, der har haft en kontaktperson eller været anbragt uden for hjemmet, umiddelbart før de fyldte 18 år, og som har brug for støtte for at sikre en god overgang til voksenlivet.
Vi arbejder ud fra en narrativ pædagogik og støtter den unge i arbejde med de udfordringer der måtte være og som har til formål at bidrage til en god overgang til en selvstændig tilværelse for den unge.
Kulturforskelle og sprogbarrierer
I SOLVITA har vi en stor multikulturel kompetence og mange års erfaring med at arbejde med flygtninge og indvandrere. Vores erfaring er at udenlandske familier kan stå med særlige problematikker pga. kulturelle og sproglige udfordringer, som kan påvirke forældreevnen negativt i en dansk kontekst. Den kan få store negative følger for barnets udvikling. Barnet eller den unge kan opleve forældre som ikke er kompetente og at de derfor ikke får den nødvendige psykologiske tryghed og hjælp til at begå sig socialt.
SOLVITA har tosprogede konsulenter, hvilket betyder, at vi kan møde børn og unge og deres familier på deres modersmål. Det er vores erfaring at det skaber øget tryghed.
Samarbejde
Vi bestræber os på en helhedsorienteret indsats og har derfor altid et tæt samarbejde med barnets/den unges sagsbehandler.
Kvalitetssikring
Vi har i alle vores sager stor fokus på vores konsulenters faglige efteruddannelse og at vores konsulenter er et mentalt og emotionelt sted, hvor de kan møde familien med ligeværdighed, venlighed og samtidig med deres høje faglighed.
Indsatserne kvalitetssikres ved tæt faglig sparring og supervision samt et samarbejde med barnets/den unges sagsbehandlere, skole, fritidsaktiviteter, netværk m.m.
Opsigelsesvarsel og pris.
Prisgruppe: 2.
Prisen er inkl. kørsel til og fra borgerens hjem, sparring, supervision, efteruddannelse af personale samt dokumentation/statusrapport.
Opsigelsesvarslet er lbr. mdr. + 30 dage.